Niets is zo makkelijk als een positief verhaal over jezelf vertellen. Jij bent er tenslotte bij geweest én bent trots op hetgeen je vertellen wilt. Maar, komen enorm positieve verhalen over jezelf wel lekker binnen bij de luisteraar? (Spoiler alert: neen).

Mooie verhalen, maar hoeveel is waar?

Zo nu en dan sta ik zaterdags op een willekeurig (kunst)grasveld onder de lat. Als keeper probeer ik dan zo vaak mogelijk ‘de nul’ te houden. Heel soms lukt dat ook daadwerkelijk (dit seizoen welgeteld twee keer in zeventien wedstrijden…). Op zo’n zeldzame zaterdag kijk ik na de wedstrijd al uit naar het moment dat we de kantine in lopen. Spelers van andere teams, vaak mijn collega-keepers, vragen standaard naar de uitslag.

Trots als een pauw vertel ik dan in geuren en kleuren dat ik geen doelpunt tegen heb gekregen, maar wel prachtige, enorm belangrijke reddingen heb gemaakt. Ballen uit de kruising, 100% kansen die ik toch tegen hield en spitsen die ik in mijn eigen zestienmeter heb uitgekapt.

De ene actie nog mooier dan de ander. Ze zijn het tegenwoordig van me gewend. Zelfs als ik écht een prachtige redding heb gemaakt en dit vertel, zie ik de ander kijken van “jaja, dat zal allemaal wel meevallen hè Rob.”. Mijn verhalen over hoe enorm goed ik was worden vaak met een korrel zout genomen.

De ommekeer in geloofwaardigheid.

Tot een medespeler het verhaal bevestigt, of zelf vertelt over de belangrijke reddingen. In dat geval wordt het snel overgenomen en neemt de luisteraar aan dat het écht een puike pot was. Logisch natuurlijk. Als ik over mezelf vertel, maak ik het net iets positiever dan het daadwerkelijk is. Als iemand anders, die er bij was, hetzelfde verhaal vertelt, is er geen reden om de waarheid wat positiever te brengen. Het verhaal van iemand anders over mij wordt daardoor sneller geloofd dan wanneer ik het zelf vertel.

Zo ook buiten de kantine van de plaatselijke voetbalclub. De “Wij van WC Eend adviseren WC Eend” kennen we allemaal. Natuurlijk adviseert WC Eend om haar producten te kopen. Het zou nogal raar zijn als ze zeggen “Wij van WC Eend vinden ons product matig dus koop maar wat anders”. Zoiets zou een bedrijf nooit over zichzelf zeggen. 

Maarja, hoe breng je anders aan je doelgroep over dat je hartstikke goed bent, als je niet over jezelf mag opscheppen? Vrij simpel: laat het iemand anders vertellen. 70% van de mensen vertrouwt de mening van een (vergelijkbare) ander, tegenover slechts 14% dat de mening van een bedrijf vertrouwt.

Je kunt dus kneiterhard schreeuwen dat je zelf de allerbeste ever ooit bent, maar slechts 14% neemt dat klakkeloos van je over. De overige 86%(!) gelooft er geen bal van. Jammer joh.

Hoe kan dat? Want een bedrijf weet zelf toch wel waar ze goed in zijn? Klopt. Maar zonder onderbouwing dat dit ook écht zo is, kunnen ze roepen wat ze willen. Het blijven loze statements die vrijwel niemand gelooft. Het onderbouwen is dus enorm belangrijk en kan aan de hand van twee beïnvloedingsprincipes van Cialdini.

De eerste kennen we al: Autoriteit (van die man met de witte jas). De tweede, Sociale bewijskracht, leg ik je in deze ROBTalk uit.

Anderen zijn positief, dus het zal wel goed wezen.

Als wij ons onzeker voelen over een keuze, of er simpelweg geen verstand van hebben, volgen we graag wat vergelijkbare anderen zeggen. Kuddedieren die we zijn, gaan we op zoek naar de ervaringen van anderen met deze keuze. Als zij positief zijn over het product, het bedrijf, of de vacature waar jij naar zit te kijken, zal het wel goed zijn. Zij hebben het immers zelf ervaren en zijn niet (of in veel mindere mate) bevooroordeeld.

Sociale bewijskracht wordt online veelvuldig ingezet. Of je nou een nieuwe telefoon, vakantie, hondenkoekjes, beautysalon of WC Eend zoekt; overal zie je reviews van eerdere gebruikers of kopers. Mensen die ervaring hebben met het product of de dienst die hun ervaring online delen. Echte verhalen van echte mensen, die hetzelfde willen als jij. 70% van ons gaat daar heerlijk op en neemt de mening van deze groep ‘ervaringsdeskundigen’ lekker over. Hoeft ons luie brein weer eens niet al te hard aan het werk én maak je een veilige keuze. Win-win voor jezelf. 

Vacatures, de natuurlijke habitat van de WC Eend

Het gebruik van reviews bij producten of diensten is enorm gebruikelijk en vele malen overtuigender dan het sterke verhaal van de aanbieder. Toch zien we het in vacatureland bijzonder weinig voorkomen. De meeste vacatureteksten staan vol met loze kreten en “wij van WC Eend” verhalen. Teksten als: ‘Bij ons vind je een prettige werksfeer waar jouw inbreng en initiatief op prijs worden gesteld.” of “Werken op een fijne plek waar iedereen zich veilig voelt, in een cultuur waarin je fouten mag maken, elkaar helpt en samen tot mooie resultaten komt, dat is waar het in onze optiek om draait!”. Prachtige kreten, makkelijk in een vacature gebatst maar of het er echt zo aan toe gaat is nog maar de vraag. Zo’n 14% zal denken van wel, de rest gelooft het niet zo.

Reviews in je vacatures

Dat verandert op het moment dat niet WC Eend, maar een gebruiker ervan vertelt hoe tof het is. Of, een medewerker van een bedrijf die je meeneemt in hoe het eraan toe gaat. Een soort van review van een eindgebruiker, maar dan van iemand die bij je werkt. Iemand die écht vertelt wat diegene zo tof vindt aan het werken in deze functie bij jouw bedrijf. Iemand die je meeneemt in de sfeer, of precies laat zien wat er bedoeld wordt met die loze zinnen vanuit het bedrijf. Een vergelijkbare andere, van wie 70% van de bezoekers het verhaal als waarheid aanneemt.

Het toevoegen van een review, simpel in tekst of nog beter, met een video, zorgt er dus voor dat jouw nieuwe medewerker écht te weten krijgt hoe werken voor jouw bedrijf is. Gehoord van een ervaringsdeskundige, het liefst in dezelfde functie. Iemand waarin de lezer van je vacature zich kan herkennen. Zo zorg jij ervoor dat je Sociale bewijskracht inzet om jouw vacatures sneller in te vullen. Dus, laat de WC Eend lekker op de wc zitten en laat iemand anders vertellen hoe tof je bent. Echte verhalen van echte mensen.

Benieuwd hoe we Sociale bewijskracht én alle zes andere beïnvloedingsprincipes van Cialdini kunnen inzetten om jouw vacature in te vullen? Vraag een gratis demo aan met één van onze specialisten en start met slimmer werven. 

Benieuwd hoe goed we hierin zijn, maar geloof je geen snars van wat we over onszelf vertellen? Lees dan onze 83 reviews op Google (4,8/5 sterren) of neem een kijkje op onze Wall of Fame.