Niets is leuker dan voor je lol een hindernisbaan door, klauteren over obstakels en lekker rollen door de modder. Althans, als je er van houdt. Mij hoef je hier niet voor te bellen, ik ben niet voor niets keeper geworden bij de plaatselijke voetbalvereniging.
Ieder jaar stijgt het aantal deelnemers van mud- en obstacle runs echter verder. Als jonge biggen vliegen ze door de modder. Geweldig, als je er van houdt. Dan is die koude modderige troep heerlijk en ben je gebrand om zo snel mogelijk te finishen. Voor mensen als ik is het een schattig gezicht, die biggetjes in de modder, maar ik blijf er ver van weg. Dan zit ik toch liever op het terras met een heerlijk fris biertje. Daar hoef je geen enkele moeite voor te doen, niet voor te trainen en iedereen kan het.
Het wel of niet meedoen met een obstacle- of mud run ligt volledig aan de motivatie. Sommige mensen zijn enorm gemotiveerd en vinden het dus niet erg om via een zo lastig mogelijke weg het einddoel te halen. Anderen, zoals ik, beginnen er niet eens aan als het ook maar een klein beetje lastig wordt.
Volgens de Amerikaanse wetenschapper B.J. Fogg is deze motivatie één van de drie belangrijke onderdelen om tot bepaald gedrag te komen. Hij onderscheidt hierin de volgende drie: Motivatie, Mogelijkheid en Triggers. Wanneer deze drie in verhouding staan, vindt gewenst gedrag plaats.
In het geval van de mud run gaat dit als volgt: Iemand die hoog gemotiveerd is om mee te doen (Motivatie), zal het weinig uitmaken dat het een lastig parcours is (Mogelijkheid) en zal snel overtuigd zijn om de finish en eeuwige roem (Trigger) te behalen. Bij iemand zoals ik, die eigenlijk helemaal geen zin heeft in een mud run, ligt dit heel anders. Omdat mijn motivatie om de mud run te voltooien dermate laag is, is de kans klein dat ik te overtuigen ben om dit lastige parcours te voltooien. En toch, wanneer je de motivatie, mogelijkheid en trigger in balans brengt, krijg je ook mij rollend door de modder. Hoe?
Wanneer de motivatie laag is, en de moeilijkheid hoog, moet dit verschil gecompenseerd worden. De vraagstelling hierin is dus, hoe zorg ik er voor dat Rob mee gaat doen? Dit kan op een tweetal manieren: het verhogen van mijn motivatie, of het verlagen van de moeilijkheidsgraad. Bijvoorbeeld: als mij € 100.000 wordt geboden om een mud run te voltooien (Trigger), gaat mijn motivatie om het lastige parcours te doorlopen enorm omhoog. Sterker nog, voor dat bedrag sta ik vandaag nog met mijn poten in de modder. Terwijl ik het voor eeuwige roem nooit zou doen.
In principe is het met solliciteren niet anders. Als een latent werkzoekende jouw vacature bezoekt, betekent dit dat ze in principe prima op hun plek zitten. De motivatie is dus niet bijzonder hoog. Vanuit de theorie van B.J. Fogg weten we nu dat we een tweetal dingen kunnen doen: het verhogen van de motivatie, óf het verlagen van de moeilijkheidsgraad. Hierbij gaat het op het laatste nog vaak mis bij vacatures die we tegenkomen.
Nog veel bedrijven laten bezoekers van hun website, nadat ze de vacature hebben gelezen en in gesprek zouden willen komen over de ins en outs, een ellenlang formulier met lastige vragen invullen. Een soort hindernisbaan, met invulvelden als: voorletters, voornaam, roepnaam, voorvoegsel, achternaam, geslacht, geboortedatum, upload een foto, motivatie, upload een cv, land, postcode, huisnummer, telefoonnummer, e-mailadres, werkniveau, werkervaring, opleidingsniveau en ‘waar heb je de vacature voor het eerst gezien’. (Ja, dit formulier bestaat echt. Ik noem verder geen namen.)
Iemand die laag gemotiveerd is, zal dit formulier niet invullen voor een kennismaking om te zien of deze functie het opzeggen van de huidige baan de moeite waard is. Gemiste kans.
Om zulke kansen niet te missen, maken we bij Toppa gebruik van zo laagdrempelig mogelijke manieren om in contact te komen over de functie. Het versturen van een WhatsAppje, of het achterlaten van de meest basale gegevens. Alle lastige vragen komen later wel, als de bezoeker het formulier heeft ingevuld waardoor de motivatie om door te pakken is gestegen. Scheelt je weer € 100.000 om iemand door je hindernisbaan te krijgen 😉
Benieuwd naar onze volledige methodiek voor het wél succesvol werven van personeel op basis van meer gedragsmodellen? Plan een demo met één van onze specialisten of download de brochure.