Communiceer jij jouw vacature voor ‘kat’ met honden, of weet je wel de juiste doelgroep aan te spreken?

50% korting op kattengras. Een prachtige deal. Je maakt een plaatje, zet er een schattige kat op en laat duidelijk weten in de afbeelding dat je een aanbieding hebt. Hier ga je een hoop kattenvrouwtjes (en mannetjes natuurlijk) enorm blij mee maken. Morgenochtend zullen de kopers voor de deur staan alsof het Black Friday in Amerika is. Die rijen voor de Walmart, die zie je al helemaal voor je bij je eigen winkel. 

Maar, de volgende dag staat er geen hond (pun intended) voor de deur. Geen enkele kattenliefhebber schijnt op de hoogte te zijn van je geweldige actie. Hoe kan dat?! Je hebt nog zo een bericht op Facebook in de groepen “Honden Liefhebbers”, “Honden en Katten plaatjes groep” en “Huisdieren vermist” geplaatst. Daarnaast hangen er prachtige posters bij de lokale ‘honden ontmoetingsplaats’. Huisdiereigenaren zijn toch je doelgroep? Of heeft je onderbuikgevoel over waar je je actie moet communiceren je dan echt volledig in de steek gelaten?

Aan de boodschap heeft het niet gelegen. De schattige kat op de foto is een ware eyecatcher. Die valt op. Daarnaast is ook je boodschap, ‘50% korting op kattengras’ spot on duidelijk. Maar, als je dit niet aan de juiste doelgroep laat zien, sla je alsnog de plank volledig mis. Hoe goed je aanbod ook is en hoe mooi je het ook presenteert. Je hebt een enorme mismatch tussen boodschap en ontvanger. Volgende keer toch maar wat meer onderzoek doen naar waar jouw doelgroep zich écht bevindt. 

Veel vacatures worden ook nog steeds op deze manier gepresenteerd. Prachtige foto’s, de meest opvallende triggers en een geweldig aanbod. Maar er wordt niet nagedacht over waar deze boodschap het best te presenteren is. Veel ondernemers hebben namelijk geen idee waar hun doelgroep zich (online) bevindt. Ze zetten de vacature op hun website, plaatsen een bericht op Facebook onder hun volgers of kiezen de ouderwetse krant die door het hele dorp verspreid wordt. Op zoek naar de kat, bereiken ze voornamelijk honden in de hoop dat die honden een kat kennen. Zonde van je tijd en geld. 

Bij Toppa geloven we er heilig in dat een goede voorbereiding minstens zo belangrijk is als de boodschap. Misschien wel nóg belangrijker. Als we op zoek gaan naar een kat, willen we niet dat de honden onze boodschap zien. Op goed geluk een boodschap de wereld in gooien, brengt nooit die ideale kandidaat. Dit vraagt om een perfecte voorbereiding, die begint bij de vraag; wie zoeken we precies? Een hond, of toch een kat? En wat voor kat dan?

Wanneer we het profiel glashelder hebben gaan we op zoek. In onze eigen data over vergelijkbare vacatures die we in het verleden hebben ingevuld, in data van onze partner over de arbeidsmarkt en in de online beschikbare data. Op basis van het profiel gaan we op zoek naar de plekken waar jouw ideale nieuwe medewerker zich dagelijks bevindt. We weten bijvoorbeeld precies dat personeel in de bouw dagelijks op YouTube en Facebook zit, de Telegraaf leest (online) en in de avonduren het best te bereiken is. Technisch personeel zit dan weer dagelijks op Facebook en Instagram, bekijkt nos.nl voor het laatste nieuws en is ook in de avonduren te bereiken. 

Op basis van deze data zorgen we ervoor dat jouw vacatures de juiste mensen bereiken. Hierdoor bespaar jij geld en tijd én vergroot je de kans op de juiste nieuwe medewerker. Benieuwd waar jouw doelgroep zich bevindt, of wil je meer weten over onze succesformule? Neem contact op met één van onze specialisten en start met slimmer werven. Zonder te sturen op je onderbuik.