De arbeidsmarkt is krap, dat is niets nieuws. Voor elke 100 werklozen zijn er 122 vacatures volgens het CBS. Het is dus strijden om überhaupt je vacature in te vullen, laat staan met de juiste kandidaat die ook écht past bij jouw bedrijf. Want die ideale kandidaat, die wil iedereen hebben.
Wat dat betreft is het werven van het juiste personeel net als koersen in de Tour. Met alle concurrenten in de regio strijd jij in het peloton om de handtekening van de ideale kandidaat als beloning aan de finishlijn. Maar, hoe zorg je er voor dat jij in het geel over de finish komt op de Champs-Élysées?
Zolang jij als eerste de finish haalt, is die lege plek in je team zo gevuld. Het enige dat je hoeft te doen, is de rest voorblijven. Je hebt een geweldig bedrijf, je aanbod is prima en het werk is leuk. De woorden van Kees Pellenaars schieten door je hoofd; “Als Jan Janssen de Tour kan winnen, kan mijn schoonmoeder het ook”. Hoe lastig kan het zijn?
Vol zelfvertrouwen en goede moed begin je aan de etappe. Het startsignaal klinkt. De strijd om de ideale nieuwe medewerker is begonnen. Maar, Parijs is nog ver.
Toch beginnen de eerste grote spelers uit het klassement langzaam te verdapperen. Ze zetten al hun middelen in voor een succesvolle demarrage. Deze middelen heb jij niet, maar je besluit er een snok aan te geven. Met een kleine achterstand probeer je het gat dicht te rijden.
Na kilometers in de chasse patate te hebben gezeten en jezelf het snot voor de ogen te hebben gefietst, weet je dan toch aan te sluiten. Als een ervaren tandarts dicht je met veel moeite en kracht het gat. Tijd om even uit de wind, in het wiel van je voorligger, bij te komen van de inspanning.
Dan is het moment daar. De flamme rouge is in zicht. Nog één kilometer. Je weet dat het tijd is om je rol als wieltjeszuiger op te geven, mocht je kans willen maken op die hoofdprijs. Op karakter begin je aan de laatste kilometer. D’r op en d’r over en de deur dicht doen. Dat is het plan. Virtueel rijd je al in de maillot jaune. Maar dan. De grootste renner uit het klassement blijkt nét iets meer uit zijn benen te kunnen halen dan jij. Hij rijdt je karretje in de poep, zou Gerrie Knetemann hebben gezegd.
Net iets later dan hij, kom je opgebaard over de meet nadat je je het snot voor de ogen hebt gereden.
Helaas. De benen van je concurrent zijn voller dan die van jou. Hier kun jij niet tegenop boksen. Teneergeslagen keer je terug naar huis. Als je tactiek beter was geweest en het niet was uitgelopen op wie er op het eind het meest te bieden had, had je de strijd zeker gewonnen.
Op het gebied van personeel werven kun je in dezelfde situatie terechtkomen. Puur omdat je concurrent aan het eind meer biedt, wordt jouw aanbod telkens afgeslagen. Het salaris dat zij kunnen bieden, is voor jou helaas niet mogelijk.
Toch hoeft het niet op die laatste meters aan te komen. Behalve het salaris, is namelijk ook het gevoel bij het bedrijf enorm belangrijk. Sterker nog, een paar euro meer per maand weegt nooit op tegen een bedrijf dat perfect past bij de wensen en behoeften van de potentiële nieuwe medewerker.
Ons brein is namelijk een stuk minder rationeel gedreven dan we denken. Het grootste gedeelte van onze beslissingen wordt gemaakt op basis van onze “automatische piloot”. Deze automatische piloot maakt haar keuzes vooral op basis van bekende patronen, ervaringen uit het verleden en ‘luie shortcuts’.
De Amerikaanse psycholoog Robert Cialdini heeft zeven verschillende beïnvloedingsprincipes opgesteld, op basis waarvan ons luie brein ‘geholpen’ kan worden om een bepaalde keuze te maken. Één hiervan is Unity: ‘Hoe meer we van onszelf herkennen in (een groep van) mensen, hoe meer we geneigd zijn om samen met deze groep een doel te willen bereiken’.
Op het gebied van personeel werven is dit beïnvloedingsprincipe perfect in te zetten. Door content te delen over de normen, waarden, projecten en mensen binnen een bedrijf. Zo zorgen we ervoor dat potentiële nieuwe medewerkers die zich hierin herkennen, een verlangen krijgen om onderdeel te worden van deze groep ‘gelijkgestemden’. Hierdoor zijn ze eerder geneigd om voor dit bedrijf te kiezen. Óók als het aanbod nét iets lager is dan dat van de concurrent.
Benieuwd hoe jij die gele trui bemachtigt door te werven op basis van de werking van het brein en gedragsmodellen? Neem contact op met één van onze specialisten en start met succesvol slimmer werven. Ook als je concurrent een grotere zak geld te bieden heeft.