๐€๐ฅ๐ฅ ๐š๐›๐จ๐š๐ซ๐ ๐๐ž ๐œ๐ซ๐จ๐ฆ๐ฉ๐จ๐ฎ๐œ๐ž-๐ญ๐ซ๐ž๐ข๐ง 

De afgelopen weken werd je er helemaal mee doodgegooid; de crompouce. Als je zoekt op โ€˜crompouceโ€™, tuft Google er binnen een halve seconde ruim 3 miljoen resultaten uit. Vanuit het niets is het een enorme hit, waar natuurlijk iedereen van mee wil profiteren. Ook ik kon niet uitblijven.

Overal doken deze, vrij smerig uitziende, baksels op. Bakkerijen, supermarkten en zelfs een pop-upstore in Amsterdam smeten ze over de toonbank. De mensen die nog geen crompouce hebben zitten smikkelen zijn waarschijnlijk op รฉรฉn hand te tellen. 

Gister liep ik door de supermarkt in de prachtige Hanzestad Hattem (fun fact: Nederlands best bewaarde binnenstad, aldus de trivia-sectie op Wikipedia). Ook daar lagen de crompoucen, weliswaar wat weggemoffeld, in de schappen. Het zette me aan het denken. Zouden er รฉcht mensen zijn die puur voor dit raar uitziende bakje deeg met room en een berg suiker speciaal naar deze supermarkt komen in plaats van hun vaste supermarkt? Persoonlijk zou ik het niet doen, maar ze zullen er ongetwijfeld zijn. Mensen die toch speciaal langskomen om even te proeven van de hype. Hongerig op zoek naar dat ene, nieuwe ding waar iedereen het over heeft.

Het meehobbelen op de hype-trein op weg naar Crompouce-land is natuurlijk รฉรฉn van de makkelijkste dingen om te doen als ondernemer. Iemand heeft een idee, het wordt (in dit geval drie jaar later) opeens een enorme hit en het hele land wordt knettergek en enthousiast. Een mooie kans om binnen korte tijd zoveel mogelijk crompoucen door iedereens strot te douwen en je omzet te zien groeien. Totdat de hype stopt natuurlijk.

๐‚๐ซ๐จ๐ฆ๐ฉ๐จ๐ฎ๐œ๐ž๐ง ๐ข๐ง ๐ฏ๐š๐œ๐š๐ญ๐ฎ๐ซ๐ž๐ฅ๐š๐ง๐

Nu is dit voorbeeld gericht op een product, maar ook in vacatureland komt nog weleens een hype-trein langs. Van die arbeidsvoorwaarden die ineens op komen zetten, waar ieder bedrijf van denkt; โ€˜poah, dat moet ik ook hebben want dat is hip!โ€™. Dingen als een pingpong-/tafelvoetbaltafel, een eigen bar, tekenbonussen, een kantoorhond of onbeperkte vrije dagen. Ooit eens bedacht als uniek punt, bekend geraakt en opeens zie je het overal. De nieuwe heilige graal om mensen te overtuigen dat je een oh zo moderne en goede werkgever bent. Zolang je de meest hippe arbeidsvoorwaarden hebt, zit je nooit meer zonder personeel. Toch?

Nee, tuurlijk niet. 

Het vervelende aan mensen binnenhalen op een hype, is dat het effect vaak van korte duur is. ร“f de volgende hype komt en ze zijn weer weg, รณf je mensen raken eraan gewend. Het oh zo populaire lokkertje, wordt steeds minder speciaal. Omdat iedereen het na een tijdje biedt, of omdat het 1000e potje pingpong toch nรฉt iets minder speciaal is dan die eerste 10. Het hippe is er af en je medewerker merkt dat ze je bedrijf toch een stuk minder tof vinden dan ze dachten. Je had gewoon op het juiste moment een pingpongtafel en dat was hip. 

Ze gaan weer door naar de volgende hype, of een werkgever die wรฉl aansluit bij hun wensen. Na 38 crompoucen ga je ook niet meer speciaal naar die ene supermarkt of bakker omdat jouw vaste winkel ze niet aanbiedt. 

๐–๐ž๐ซ๐Ÿ ๐๐ž ๐ฃ๐ฎ๐ข๐ฌ๐ญ๐ž ๐ค๐š๐ง๐๐ข๐๐š๐š๐ญ, ๐ง๐ข๐ž๐ญ ๐๐ž ๐œ๐ซ๐จ๐ฆ๐ฉ๐จ๐ฎ๐œ๐ž-๐ฃ๐š๐ ๐ž๐ซ.

Tuurlijk, je moet meegaan met de tijd en je arbeidsvoorwaarden mee ontwikkelen met de markt. ร“รณk medewerkers die รฉcht bij je passen, kunnen genieten van een pingpongtafel, onbeperkte vrije dagen of een tekenbonus. Maar als dat dรฉ hoofdreden is dat ze voor je kiezen, gaat er toch iets mis. Vroeg of laat zullen ze een nieuwe crompouce gevonden hebben. Het vasthouden van medewerkers is meer dan de laatste arbeidsvoorwaarden alleen. 

De รฉcht belangrijke vraag is; waarom zou iemand juist bij mijn bedrijf willen werken? Het is een zoektocht naar wat jou, net als die prachtige binnenstad van Hattem, รฉcht uniek maakt. Iets dat alleen bij jou past en niemand anders kan zeggen. De reden dat jouw mensen iedere dag weer met plezier en passie op het werk verschijnen. Ook al heb je geen crompoucen in de koelkast staan en kunnen ze niet pingpongen. 

Zodra je dat antwoord hebt, kun je รฉcht het juiste personeel werven. Niet de passagiers van de hype-trein, maar de loyale krachten die op jouw trein instappen. Hierdoor krijg jij een stabiel bedrijf met werknemers die samen vooruit willen. De werknemers die kiezen voor je bedrijf, in plaats van de hippe arbeidsvoorwaarden die je toevallig hebt op dat moment. Want, geen enkele medewerker zal tijdens de speech op zijn of haar 25-jarig jubileum zeggen: โ€œHet leukste van mijn werk vind ik tafeltennissen in de pauzeโ€. 

Bij Toppa gaan wij samen met jou op zoek naar deze ideale medewerker. Die ene medewerker die perfect bij jouw bedrijf past. Zo voorkomen we dat je, als er een hype-trein voorbij komt, de helft van je personeel weer kwijt bent. Benieuwd hoe we samen met jou de juiste medewerker kunnen werven? Plan een demo met รฉรฉn van onze specialisten of download de brochure.