Stel je voor, je beseft je ineens dat je enorme honger hebt. Zo erg dat je handen beginnen te trillen en je nergens anders meer aan denken kunt. Je wankelt op je benen, valt bijna flauw en vraagt je wanhopig af: “hoe ga ik deze honger zo snel mogelijk stillen?!”.

In de kast staat nog een zak met spaghetti en een pot met pastasaus (sorry Tom, ik weet dat dit een steek is in je Italiaanse hart). Gelukkig! Het liefst gooi je het direct bij elkaar, maar ja, dan zit je harde pasta met een koude saus te eten. Helemaal niet ideaal. Dus je gaat van start.

Je pakt een pan, gooit er water in en zet hem op het vuur. Vol ongeduld zit je te wachten tot het begint te koken. Het vuur staat maximaal te branden, maar voor jou gaat het lang niet snel genoeg. Helaas, niks aan te doen behalve wachten of harde pasta eten. Allebei niet wat je wilt. Na een eeuw of zeven is dan eindelijk het water aan de kook. Snel gooi je je spaghetti in de pan. Weer wachten. Een minuut of 10 later is de pasta gaar en kun je, na een afkoelperiode, eindelijk je enorme honger stillen. Op het randje van omvallen schep je met je trillende hongerhanden de pasta naar binnen.

Tuurlijk, dit is een extreem voorbeeld. Het komt vrijwel nooit voor dat je ineens zo’n honger hebt dat je van gekheid niet meer weet hoe je deze crisis overleven gaat. Toch is dit vaak wel hoe bedrijven handelen als het over het werven van personeel gaat. Alles loopt zoals het hoort, de omzet is goed en je hebt precies genoeg en vakkundig personeel. Tot het moment dat er een werknemer bij je komt; “Ik heb een nieuwe baan gevonden en vertrek volgende maand”. 

In het voorbeeld met de pasta ben jij natuurlijk gewoon jezelf. Je bent er net achter gekomen dat je een capaciteitsprobleem hebt dat zo snel mogelijk opgelost moet worden. De ‘honger’ naar een goede, nieuwe medewerker.

De fysieke staat waarin je je bevindt door de honger, is de druk op jezelf én je medewerkers. Door het wegvallen van een vakbekwame kracht moeten jullie allemaal aanpoten om je klanten tevreden te houden. In plaats van dagen van acht of negen uur, werken je medewerkers iedere dag zeker een uur over om de schade te beperken. Zelf spring je natuurlijk bij, terwijl je daarnaast ook nog probeert het probleem op te lossen. ‘s Ochtends om 7:00 rijd je naar kantoor, om 20:00 kom je weer eens thuis. Je gezin en vrienden zie je nauwelijks.

In de tijd dat je niet bijspringt in de uitvoering, stook jij het vuur zo hoog mogelijk op om het proces te versnellen. Je zet je vacature tegen de hoofdprijs op iedere vacaturebank, huurt dure recruiters in en belt uit pure wanhoop ieder uitzendbureau in het land. Het duurt lang voor je honger eindelijk gestild is en als je dan op het moment dat het weer rustig is terugrekent, kom je er achter dat je bergen met geld hebt uitgegeven om je honger te stillen.

Was je maar eerder begonnen met het opzetten van het water, dan had je veel sneller je honger kunnen stillen. Niet met harde, koude pasta (een aangenomen persoon die toch een missmatch blijkt), maar met heerlijk zachte, warme pasta (de juiste kandidaat). Zonder die enorme kosten van vacaturebanken, recruiters en uitzendbureaus. 

Net als het opkomen van zo’n enorme honger dat je niet meer goed functioneert en zelfs overweegt om harde pasta te eten, komt ook een mogelijk personeelsprobleem niet volledig uit de lucht vallen. Ieder bedrijf weet vroeg of laat een nieuwe, goede medewerker nodig te hebben om zijn business optimaal te kunnen laten draaien.

Dan is de grote vraag; waarom starten vrijwel alle bedrijven pas met werven van personeel als het een probleem begint te worden? Want, zoals je ook vroeg genoeg kunt beginnen met het opwarmen van je water in de pan, kun je ook nu al beginnen met het opwarmen van jouw ideale nieuwe medewerker. Zo werf je sneller én goedkoper het juiste personeel. Je hoeft niet eens na te denken over het aannemen van harde pasta.

Het opwarmen van jouw ideale nieuwe medewerker noemen we ook wel employer branding. Dit begint allemaal bij het bepalen van de ideale nieuwe medewerker. Wie is het, waar is deze te vinden en hoe kom ik met diegene in contact? Hier komt de employer branding om de hoek kijken. Het tonen van jouw bedrijf, jullie waarden en normen, projecten waar jullie aan werken en natuurlijk de sfeer binnen het bedrijf.

Door dit te tonen aan jouw medewerker van de toekomst creëer je een beeld van jouw bedrijf als een club waar die persoon graag bij wil horen. Dus, als je dan een vacature hebt, staan de juiste mensen die zich aangetrokken voelen tot jouw bedrijf al voor je in de rij. Geen enkele reden dus om een vacaturebank, recruiter of uitzendbureau in te schakelen. Ideaal toch?


Wil jij weten hoe jij met een duurzame oplossing nu al de pan op het vuur kan zetten, nog voordat je überhaupt een probleem krijgt? Neem contact op met één van onze specialisten en begin met slimmer werven.